پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۰۶۶۶
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۶ - ۰۸ خرداد ۱۴۰۰

« سوسن پرور» بازیگر طنز سینما، تلویزیون و تئاتر این روزها با حضور در نقشی جدی در فیلم سینمایی « بوتاکس » به کارگردانی « کاوه مظاهری »، نظر مخاطبان را به خود جلب کرده است، نقشی که به گفته خانم بازیگر " ایده‌آلی است که تمام عمر به دنبال آن بوده است " و حال با راه یابی این اثر به جشنواره جهانی فجر،قطعا استعدادهای این بازیگر خلاق و با استعداد بیش از پیش دیده خواهد شد؛ با او به بهانه این حضور متفاوت گفت و گوی صمیمانه‌ای داشته‌ایم .

این بازیگر که تا کنون در ژانر طنز فعالیت چشمگیری داشته ، درخصوص تجربه بازی در نقشی تلخ در فیلم سینمایی« بوتاکس » گفت : این کار تجربه شیرینی برای من بود ، طبق روال کاری متن فیلمنامه را فرستادند و من هم پس از مطالعه آن را پسندیدم ، اگرچه ریسک بالایی هم برای من و هم کارگردان داشت ؛ از « کاوه مظاهری » ممنونم که به من اعتماد کرد و نقشی جدی را به یک بازیگر طنز سپرد .

قصد دارم آن روی سکه بازیگری را نشان بدهم | بوتاکس، برای من همان ایده آلی است که تمام عمر به دنبالش بودم! | این روز‌ها خیلی ظرف درون طنزم پر نیست

در شروع ترس زیادی داشتم از اینکه آیا مخاطب من را در نقشی جدی آن هم در فضایی خارج از طنز می‌پسندد و یا خیر . اما در مجموع نتیجه شیرینی بود و این را در مصاحبه‌های قبلی هم گفته‌ام که " اگر هر بازیگری یک ایده آلی برای عمر بازیگری خود داشته باشد " بوتاکس" برای من همان ایده آلی است که تمام عمر به دنبالش بودم تا بگویم می‌توانم ظرفیت‌های بیشتری از خود نشان بدهم ، امیدوارم که توانسته باشم چرا که موقعیت از همه نظر برای من فراهم بود .

وی در ادامه در پاسخ به این پرسش که " آیا تجربه بازی در " بوتاکس " باعث نشده تا تصمیم به تغییر در انتخاب ژانر بزند و مِن بعد بیشتر به بازی در ژانرهای اجتماعی و تلخ فکر کند ؟ بیان کرد : طنز در من موضوعی درونی و تا حدودی وابسته به ژنتیک خانوادگی است ، زمانی میل به بازی در ژانر طنز را دارم که ظرف طنز درونم پر باشد ، این روزها خیلی ظرف درون طنزم پر نیست و خیلی طناز خوبی نیستم اما بازی در هر دو سبک را دوست دارم ، البته بازی در طنز برای من دشوارتر است ، به هرحال بازیگر دوست دارد در ژانرهای متفاوتی دیده شود و من هم دوست دارم مجدد  تجربه‌ بازی در ژانر جدی را داشته باشم ، به نظرم تنوع چیز دلچسبی است ، اما در کل اگر بخواهم در تئاتر کارگردانی کنم حتی اگر کار جدی باشد ، ناخودآگاه به طنز کشیده می‌شود ، در اصل کمدی موضوعی جدانشدنی از من است .

بازیگر سریال طنز " بزنگاه  " در خصوص کیفیت آثار طنز در مقایسه با سالهای گذشته گفت : اغلب آثار طنزی که خیلی‌ها قبول ندارند ، بیننده دارد ، حتما مردم این کارها را دوست دارند که پخش می‌شود ؛ من واقعا قضاوتی در این خصوص ندارم . به نظرم سریال " پایتخت" کار خوبی در این ژانر بود و کمدی خوبی داشت ؛ بنابراین نمی‌توان گفت کارهای خوب تولید نمی‌شود . الان در دورانی هستیم که اصلا نیازی به کمدی نداریم و اتفاقا نیاز به واقع بینی داریم ؛ چقدر با خنده ، مُسکن درد‌ها شویم ، مُسکنی که فقط درد را کم می‌کند اما درمانی ندارد . ما الان نیاز به درمان داریم ، البته می‌توان این دردها را در قالب کمدی مطرح کرد ولی واقعا چیزی که نیازمند آن هستیم خرد جمعی و درک این موضوع است که زندگی فقط حفظ کردن شرایط خود نیست .

وی افزود : الان نیازمند آگاهی دهی از طریق قصه‌ فیلم‌ و سریال‌ هستیم ، شرایط این روزگار حاصل یک عمر خودخواهی آدمیزاد است ، متأسفانه با خاک یکسان شده‌ایم ، چقدر مرگ و میر ، تا به کی داغ  ببینیم ، چه می‌شود که پدری فرزند می‌کشد ! ما قربانی چه چیزی به جز خودخواهی خود شده‌ایم ، چرا معرفت و مهربانی نداریم و قلبمان برای دیگری نمی‌زند . ما 25 سال پیش حال بهتری داشتیم ، قبلا در یک محله اگر یک نفر تلفن داشت ، همه از آن استفاده می‌کردند و همه در زندگی هم بودیم ، اگر یک نفر ماشین داشت یک محله از آن ماشین خیر می‌دیدند اما الان همه چیز فردی و شخصی شده و هر کس فقط به فکر خویش است .

« پرور » ضمن اشاره به این موضوع " که کجای رسانه ملی به جز اسمش ملی است " ، افزود : از کوزه همان تراود که دراوست ، البته کار باکیفیت کم نیست اما انگشت شمار است ، به طورمثال مجموعه " کلبه عمو پورنگ " مجموعه فاخری است و همه عوامل کار خود را به درستی انجام می‌دهند چرا که اتاق فکری دارد که زمان زیادی برای کیفیت کار لحاظ می‌کنند ، البته این اقدام نیازمند بودجه خوب است . خوشبختانه خروجی کار خوب بوده و مردم کامنت‌های مثبت می‌دهند . اما مگر چند کار خوب نظیر این کار در سازمان تولید می‌شود و چه تضمینی هست که این برنامه خوب،هم باقی بماند . وقتی کار خوب می‌خواهیم باید خرج خوب کنیم ، نمی‌توان هزینه اندک داد و انتظار کار خوب داشت. الان صداو سیما کجا شبیه به سالهای گذشته است ، « عطاران » و « عادل فردوسی پور » و افرادی نظیر آنها کجا هستند ؟ این ها بودند که مخاطب هم بود ، پس نباید انتظار بیشتری از این رسانه داشت .

وی در ادامه گفت : وقتی قصه یک آدم خوب بی نقص دارد و یک آدم بد که حتی یک نکته مثبت در وجودش نیست ، معلوم است که مخاطب آن را پس می‌زند . الان کاراکتر پردازی‌ها مناسب نیست و قصه‌ها در قالب قشنگی ارائه نمی‌شود اما باز هم قصد قضاوت ندارم چرا که باید در جایگاه تیم سازنده و در شرایط آنها باشی که بتوانی نظر بدهی . الان فشار کار خصوصا با وجود کرونا زیاد شده و شاید بی انصافی باشد که خرده بگیریم ، اما در قالب کلی، سریال سازی ما به خاطر خط قرمزها کیفیت ندارد و ما مجبور به تولید مفاهیمی هستیم که شاید خودمان هم دلمان نمی‌خواهد .

وی در خصوص بازگشایی سالن‌های نمایش با رعایت پروتکل‌ها گفت : بازگشایی سالن‌های نمایش به معنی امرار معاش کردن از تئاتر نیست ، چرا که اگر این سالن‌ها باز هم شوند ، مردم برای تماشای آثار نمایشی به سالن‌ها نمی‌آیند و از ابتدا هنر نمایش، هنری برای امرار معاش در کشور ما نبوده است ، حتی اگر مردم استقبال کنند آیا با شرایط فعلی که باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کار کنیم ، این فعالیتها به صرفه است ؟! دو سال پیش قیمت اجاره یک سالن 100 نفره شبی 2 میلیون تومان بود و حال نمی‌دانم همین دو تومان است و یا بیشتر شده است ؛ اگر همین نرخ هم باشد باید شبی 2 میلیون برای اجاره پرداخت کنیم درحالیکه از اول هم می‌دانیم که باید به نصف گنجایش بلیت بفروشیم ، حال نرخ این 50 نفر باید چقدر باشد که هم اجراه سالن دربیاید و هم سود کنیم ! اگر قیمت بلیتها 50 هزار تومان باشد می‌شود شبی 2500 که 2 میلیون آن فقط پول اجاره سالن است ، این سود 500 هزار تومانی دستمزد کدام یک از عوامل خواهد بود ؟! بنابراین با بازگشایی سالن‌ها ، نمی‌توان گفت در رزق و روزی به روی تئاتری‌ها باز شده است .

وی در خصوص برگزاری تئاتر آنلاین و تأثیراین اقدام دررونق هنر نمایش ، اظهار داشت : این قضیه به حدی هزینه بردار است و هزینه‌های ناشناخته تکنولوژی دارد ، که شاید به چشم نیاید ، از دوربین گرفته و سیستمی که به تماشای زنده تئاتر کمک می‌کند ، همه و همه هزینه است ، البته جبهه‌ای به این موضوع ندارم واگر قرار است ، چاره کار باشد باید تن بدهیم ولی واقعیت این است که این مدیوم هم قادر به روزی رسانی به افرادی که یک سال و نیم است ، درآمدی نداشته‌اند ، نیست . کسی که حداقل اجاره خانه امروز یعنی رقمی حدود ماهی 3 میلیون پرداخت می‌کرده با این بیکاری 20 ماهه، حداقل رقمی حدود 60 میلیون تومان کرایه خانه عقب افتاده بدهکار است .

این بازیگر خلاق ژانر طنز در انتها گفت: در آینده جدید قصد دارم ، برنامه‌ای گفت و گو محور در صفحه اینستاگرامم داشته باشم و یک سری سوالات واقعی تر از دعوت شنوندگان بپرسم ، به طور نمونه اگر از دوستی بازیگر دعوت کنم ، سعی می‌کنم سوالاتی از جنس روتین نداشته باشم ، اینکه چرا بازیگر شدی و کدام فیلمت را بیشتر دوست داری و ... در عوض بپرسم "  در دوران کرونا تا به حال شده لنگ اجاره خانه بمانی و یا چقدر پیش آمده دستمزدت را ندهند و تحقیر بشوی؟ درواقع قصد دارم آن روی سکه بازیگری را نشان بدهم ؟

گفت و گو از : اعظم صفایی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار